Elementy transmisyjne do wózków widłowych – czym są?

Wózek widłowy w magazynie

Wózki widłowe składają się z wielu elementów. Niektóre z nich mają za zadanie przekazywać moc z silnika do innych części pojazdu. Są to tak zwane elementy transmisyjne do wózków widłowych. Do czego służą i co warto o nich wiedzieć?

Czym są elementy transmisyjne do wózków widłowych?

Elementy transmisyjne w wózkach widłowych to komponenty, które są niezbędne do przekazywania mocy z silnika do napędu oraz ruchomych części pojazdu. Podzespoły te sprawiają, że urządzenie może bez problemu poruszać się i wykonywać zadania. Niektóre z nich zapobiegają też nadmiernemu zużyciu innych części, z których zbudowany jest widlak.

Najważniejsze elementy transmisyjne do wózków widłowych

W skład wózków widłowych wchodzi wiele różnych elementów transmisyjnych. Najważniejsze z nich to między innymi  skrzynie biegów, które pozwalają na zmianę prędkości obrotowej wału napędowego, a w konsekwencji – prędkości jazdy i momentu obrotowego. Niezwykle istotna jest też oś napędowa. Część ta przenosi moment obrotowy z silnika do kół, umożliwiając poruszanie się pojazdu.

Inne elementy transmisyjne do wózków widłowych to wały napędowe używane do przekazywania momentu obrotowego z silnika do osi napędowej oraz sprzęgła, które kontrolują przeniesienie momentu obrotowego między silnikiem a skrzynią biegów. Takie rozwiązanie pozwala na płynną zmianę biegów lub zatrzymanie wózka.

Łożyska jako elementy transmisyjne do wózków widłowych

Łożyska kulkowe czy oporowe to ważne elementy każdego wózka widłowego. Pozwalają one na przenoszenie energii pomiędzy poszczególnymi podzespołami i wprawianie ich w ruch. Elementy te minimalizują tarcie między poruszającymi się częściami, co umożliwia płynne działanie i zmniejsza zużycie. 

W wózkach widłowych stosuje się wiele rodzajów łożysk.

Łożyska kulkowe

Łożyska kulkowe są powszechnie stosowane do przenoszenia obciążeń i redukowania tarcia przy ruchu osiowym i promieniowym wózków widłowych. To jedne z najpopularniejszych elementów tego typu.

Łożyska oporowe

Łożysko oporowe to element używany do przenoszenia obciążeń jedynie w jednym kierunku. Część ta jest stosowana zwłaszcza w mechanizmach zwiększających siłę i redukujących tarcie w wózkach. Pozwala na zachowanie ważnych podzespołów pojazdu w odpowiednim stanie na dłużej.

Łożyska wałeczkowe

Dzięki zdolności przenoszenia dużych obciążeń, łożyska wałeczkowe są często wykorzystywane w kołach i systemach napędowych wózków widłowych. Umożliwiają uzyskanie wysokiej wydajności pracy urządzenia.

Łożyska stożkowe

Łożyska stożkowe to elementy transmisyjne do wózków widłowych, które charakteryzują się zdolnością do przenoszenia zarówno obciążeń promieniowych, jak i osiowych. Takie rozwiązanie czyni je ważnymi częściami w konstrukcji pojazdów przemysłowych.

Łożyska ślizgowe

W odróżnieniu od tradycyjnych modeli tocznych łożyska ślizgowe nie zawierają takich elementów, jak kulki czy wałeczki. Zamiast tego pracują na zasadzie ślizgu powierzchni jednej względem drugiej, co eliminuje konieczność konserwacji lub wymiany zużywających się fragmentów.

Filtr skrzyni biegów

Wózek widłowy widziany od góry

Każdy element transmisyjny w wózku widłowym pełni nieco inną funkcję. Niektóre części pozwalają jedynie na przenoszenie energii, a inne umożliwiają zachowanie bezpieczeństwa korzystania z urządzenia.

Łożyska to ważne elementy transmisyjne do wózków widłowych. W pojazdach tego typu stosuje się również wiele innych podzespołów przekazujących energię. To m.in. filtr skrzyni biegów.  Produkt ten usuwa zanieczyszczenia, takie jak metalowe opiłki, zabrudzenia, resztki oleju czy inne cząstki, które mogą powstać w wyniku normalnego zużycia elementów skrzyni. Jego zadaniem jest zachowanie układu w odpowiednim stanie nawet podczas pracy przy dużym obciążeniu. Niesprawny filtr może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów, a co za tym idzie – unieruchomienia całego pojazdu.

Przewody hamulcowe

Innymi elementami transmisyjnymi do wózków widłowych są przewody hamulcowe. Ich zadaniem jest przenoszenie ciśnienia hamowania z układu hamulcowego do urządzeń sterujących. Są one zwykle wykonane z elastycznego materiału, np. gumy wzmocnionej tkaniną lub metalowej rurki pokrytej osłoną. To jedne z ważniejszych części każdego wózka widłowego – pozwalają na zachowanie bezpieczeństwa i szybkie zatrzymanie pojazdu w razie napotkania przeszkody.

Linka gazu 

Linka gazu pojawia się w wózkach widłowych z systemem LPG. To ważny element układu silnikowego, który pozwala na sprawne przekazywanie paliwa do odpowiednich podzespołów. Bez linki gazu pojazd nie mógłby poruszać się, a co za tym idzie – wykonywać założonych zadań. Element ten musi współpracować z silnikiem wózka widłowego.

Szukasz jakościowych elementów transmisyjnych do wózków widłowych? Zapraszamy do zapoznania się z naszym asortymentem!